§ 1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Kulturhusene i Danmark. Kulturhusene i Danmark’s hjemsted er sekretariatets adresse.
§ 2 Formål
Kulturhusene i Danmark er en kulturpolitisk forening, hvis formål det er:
at styrke og udvikle det folkelige og demokratisk kulturelle arbejde i hele Danmark.
at repræsentere medlemshusenes fælles interesser overfor myndigheder, organisationer, interessegrupper og andre relevante samarbejdspartnere.
at støtte den lokale udvikling af eksisterende huse og dannelsen af nye huse.
at fremme en kultur med et socialt aspekt, som tilgodeser brugernes medleven og aktivitet.
at arbejde for vidensdeling og udviklingen af faglige kompetencer og ny viden, der relaterer til kulturhusdrift.
§ 3 Medlemskab, kontingent og udelukkelse
Kulturhusene i Danmark består af lokale kulturhuse, aktivitetshuse, medborgerhuse, og lignende huse, der faciliterer og formidler kunstneriske og kulturelle aktiviteter
Som medlem optages alle huse og husforberedende grupper, der kan tilslutte sig foreningens formål. Medlemskab gælder kalenderåret.
Kontingentets størrelse for huse og husforberedende grupper fastsættes af generalforsamlingen.
Medlemshusene skal betale kontingent senest 1 måned før generalforsamlingen for at have stemmeret. Ved indmeldelse efter den 30/6 opkræves kun halvdelen af et års kontingent.
Medlemshuse som modarbejder foreningens formål kan udelukkes af foreningen, hvis 2/3 af de stemmeberettigede på en generalforsamling stemmer for det.
§ 4 Generalforsamling
a) Kompetence
Generalforsamlingen er Kulturhusene i Danmark’s øverste myndighed, der godkender regnskab, budget og handlings-plan. Desuden vælger generalforsamlingen medlemmer til bestyrelsen og suppleanter efter retningslinierne i § 5b.
Hvert medlemshus er stemmeberettiget på generalforsamlingen med 3 stemmer.
Personer med tilknytning til et medlemshus, dvs. brugere, medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer etc., er valgbare til bestyrelsen. Kandidater til bestyrelsesposter er kun valgbare såfremt deres kandidatur kan godkendes af det medlemshus, hvortil kandidaten har tilknytning. Bestyrelsesmedlemmer skal opfylde valgbarhedsbetingelserne i hele valgperioden.
Et medlemshus kan kun repræsenteres med ét bestyrelsesmedlem.
b) Tidspunkt og indkaldelse
Generalforsamlingen afholdes én gang årligt inden udgangen af maj måned.
Bestyrelsen indkalder skriftligt til ordinær generalforsamling med mindst 8 ugers varsel.
Forslag til emner der skal behandles af generalforsamlingen, skal være formanden eller sekretariatet i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.
Endelig dagsorden med angivelse af indkomne forslag, handlingsplan, regnskab og budget skal udsendes senest 2 uger før generalforsamlingen.
c) Gennemførelse
Dagsorden for generalforsamlingen skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere.
2. Bestyrelsen aflægger beretning.
3. Godkendelse af regnskab.
4. Indkomne forslag:
5. Godkendelse af handlingsplan.
6. Fastsættelse af kontingent og godkendelse af budget for det kommende år.
7. Valg af formand (Sker i lige år)
8. Valg af bestyrelsesmedlemmer: (Der vælges 3 bestyrelsesmedlemmer hvert år for en 2-årig periode)
9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen for 1 år. (Hvert år)
10. Valg af 1 offenligt godkendt revisor (Hvert år)
11. Evt.
d) Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det nødvendigt.
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes når mindst 10 medlemshuse indsender en skriftlig begrundet begæring herom.
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 8 uger efter modtagelsen af anmodningen, og den skal indkaldes med mindst 3 ugers varsel. Dagsorden med indkomne forslag skal sendes ud med indkaldelsen.
Den ekstraordinære generalforsamling kan kun behandle det/de, forslag som foranlediger generalforsamlingen.
e) Beslutninger
Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpel stemmeflerhed, med mindre andet følger af denne vedtægt.
Afstemninger skal finde sted skriftligt, såfremt én af de tilstedeværende ønsker det. Der kan ikke afgives stemme ved fuldmagt.
Ved vedtægtsændringer kræves 2/3 flertal af de afgivne stemmer på generalforsamlingen.
§ 5 Bestyrelse
a) Opgaver
Kulturhusene i Danmark’s daglige ledelse varetages af bestyrelsen under ansvar over for generalforsamlingen. Bestyrelsen varetager Kulturhusene i Danmark’s tarv udadtil og indadtil. Bestyrelsen fører tilsyn med de ansatte personers virksomhed.
Bestyrelsen har ansvaret for ansættelse og afskedigelse af lederen af Kulturhusene i Danmark’s sekretariat og andre ansatte.
b) Valg
Bestyrelsen består af 7-9 personer, der skal være myndige og bosat i Danmark
Generalforsamlingen vælger formand direkte samt yderligere 6-8 bestyrelsesmedlemmer.
I lige år vælges formand og 3-4 bestyrelsesmedlemmer.
I ulige år vælges 3-4 bestyrelsesmedlemmer.
Der vælges 2 suppleanter på den ordinære generalforsamling for en 1-årig periode. Ved indtrædelse i bestyrelsen sidder den indtrædende suppleant valgperioden ud. Bestyrelsen konstituerer sig selv med kasserer og næstformand på førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
c) Bestyrelsesarbejdet
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Den udarbejdede forretningsorden skal være tilgængelig for alle medlemshuse.
Bestyrelsesmøde afholdes minimum 4 gange årligt. Indkaldelse til bestyrelsesmøde skal ske skriftligt med mindst 5 dages varsel med angivelse af dagsorden.
Der tages referat af bestyrelsesmøderne. Referatet godkendes af formanden inden udsendelsen. Godkendte referater er tilgængelige for alle medlemshuse
I forbindelse med sager, der kræver tavshedspligt udarbejdes et internt referat, som kun er tilgængeligt for bestyrelsen.
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpel stemmeflerhed. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 4 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er den fungerende formands stemme udslagsgivende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
§ 6 Tegning og hæftelse
Kulturhusene i Danmark tegnes af formanden samt 1 bestyrelsesmedlem.
I formandens fravær tegnes foreningen af næstformanden samt 1 bestyrelsesmedlem.
Der påhviler hverken medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse, for så vidt de har handlet inden for rammerne af Kulturhusene i Danmark vedtægter, generalforsamlingens vedtagelser eller den almindelige lovgivning.
For Kulturhusene i Danmark’s forpligtelser hæfter alene Kulturhusene i Danmarks’formue.
§ 7 Finansiering og regnskab
Kulturhusene i Danmark’s midler tilvejebringes ved kontingenter fra medlemshusene, samt støtte fra offentlige myndigheder, private investorer, fonde, foreninger, enkeltpersoner m.fl.Regnskabsåret følger kalenderåret. Bestyrelsen har ansvar for, at der udarbejdes årsregnskab, og at dette bliver revideret af den valgte revisor til fremlæggelse på årets generalforsamling.
§ 8 Opløsning
Beslutning om opløsning skal vedtages med 2/3 flertal af foreningens medlemshuse. Er 2/3 af foreningens medlemshuse ikke til stede ved generalforsamlingen skal bestyrelsen senest 10 dage efter indkalde til ny generalforsamling, hvor opløsning kan vedtages med 2/3 af de tilstedeværende stemmer.
Ved opløsning af foreningen skal eventuelt overskydende midler tilfalde aktiviteter i forlængelse af foreningens formål.
Vedtaget på generalforsamlingen den 9. maj 2019